3 oblasti, ve kterých má onemocnění COVID-19 vliv na logistické operace ve Velké Británii (a co s tím dělat)
Zveřejněno Flexible Manufacturing v 04. Listopad 2020
Stuart Coulton, regionální manažer, OMRON UK North
Navzdory nedávné beznaději spojené s pandemií onemocnění COVID-19 se do chaosu a nejistoty nepropadly všechny obory tak, jako se to stalo například v pohostinství. Některým oborům se dokonce daří lépe než předtím.
Maloobchodní prodej prošel v posledních 6 měsících obrovským posunem, kdy zákazníci museli začít více využívat elektronické obchodování jako svůj primární způsob nakupování. Z toho důvodu poskytovatelé logistických služeb zažívají nebývalý nárůst poptávky. Období vysokého tempa růstu přináší své vlastní problémy a vyžaduje vyvážený přístup. I když je pandemie onemocnění COVID-19 příčinou velkého zájmu o logistické služby, ruku v ruce s ní přichází i ty největší komplikace. Podívejme se na následující:
1. Omezení kapacity v důsledku sociálního distancování
Sociální distancování se v těchto dnech rychle stává prokletím života většiny lidí. Nezbytnost dodržování preventivních opatření je zcela opodstatněná. Neustálé zavádění něčeho, co pro nás není přirozené, však vede k únavě při rozhodování. V důsledku toho musí poskytovatelé logistických služeb zajistit, aby jejich pracovníci neustále dodržovali zásady sociálního distancování, což často vede ke snížení počtu pracovníků. V situaci, kdy se v důsledku nárůstu poptávky související s elektronickým obchodováním zvyšuje požadovaná kapacita, je to pro poskytovatele logistických služeb zjevný problém.
2. Vyšší očekávání zákazníků v oblasti rychlosti dodávek
Nutnost sociálního distancování – zapříčiňující menší pracovní sílu – má drastický dopad na schopnost poskytovatelů logistických služeb vyhovět očekáváním zákazníků, což má negativní dopad na pověst jejich značky a může potenciálně zhoršit jejich celkovou pozici na trhu. Očekávání zákazníků rostou s tím, jak se bezplatné dodání do druhého dne rychle stává standardem, takže se tento problém bleskově vyšvihl na jedno z předních míst ve strategické důležitosti na logistickém trhu. Když se k tomu přidají rostoucí požadavky zákazníků na možnost bezplatného vrácení zboží, je nezbytné mít připraveny do detailu vybroušené operace reverzní logistiky – což je s omezeným prostorem (a tím i pracovní silou) velmi obtížné.
3. Vyhoření pracovníků
Zapomínat nemůžeme ani na ty, kdo udržují britské sklady v provozu tak efektivně, jak to za současných omezení jen jde. Tito lidé jsou skutečnými motory stroje zvaného elektronický obchod a pracují mimořádně obětavě, aby svým zaměstnavatelům a jejich zákazníkům zprostředkovali ty nejlepší možné služby. To si však vybírá svou daň. Dlouhé směny jsou nyní naprosto běžné a pracovníci začínají být unavení. Produktivita se zhoršuje a objevuje se nekonečný cyklus snižování produktivity a z toho pramenících postihů ze strany vedoucích pracovníků. To má za následek chyby, které celý problém ještě zhoršují, což někdy může vést až k nenapravitelným škodám na pověsti značky poskytovatele logistických služeb (a obchodníka).
Řešení
Z rozhovorů s mnoha zkušenými poskytovateli logistických služeb vyplynulo, že sociální distancování značně omezuje pružnost jejich provozu. Největším strategickým problémem je tak jejich nemožnost náležitě reagovat na výkyvy poptávky změnou kapacity. Pryč jsou dny, kdy bylo možné v předvánočním období najmout smluvní pracovníky – jednoduše na to není dostatek prostoru.
Co tedy můžeme udělat?
Představte si řešení, které umožňuje bezproblémové přesouvání břemen o hmotnosti až 1 500 kg bez nutnosti lidské obsluhy (nebo vysokozdvižných vozíků).
Představte si řešení, které pracovníky zbaví nutnosti provádět všední, neustále se opakující úkoly a umožní jim věnovat se zlepšování vlastních dovedností a hodnotnějším činnostem, což se projeví jejich vyšší angažovaností a menší mírou vyhoření.
Představte si jednotku přizpůsobitelných pomocníků se specifickým účelem, které lze sledovat a ovládat prostřednictvím centralizovaného systému řízení a jejichž účel lze jednoduše změnit podle vyvíjejících se požadavků konkrétních zakázek.