Profesionální pomoc v oblasti osobní péče: Kobot se pouští do práce
Zveřejněno Flexible Manufacturing v 09. Červenec 2021
- 0:00 - Professional help for personal care: putting a cobot to work
Přístup k problému
O co šlo? Bylo potřeba dotáhnout poslední šroub na zařízení pro osobní péči. Možná byste si mysleli, že to není nic složitého. Tento komplexní proces však vyžaduje velkou péči, přesnost a důslednost v detailech. Týká se různých tvarů a modelů, které mají různě umístěné šrouby, a proto se zpravidla provádí ručně.Profesionální řešení
„Zákazník se na nás obrátil s dotazem, zda je možné zapojit kolaborativního robota, který by pomáhal obsluze,“ vysvětluje Barry Oorbeek, který pracuje ve společnosti OMRON Benelux na pozici Key Account Manager Industry Solutions. Fáze návrhu zahrnovala důkladný audit potřeb. „Společnost OMRON Safety Services Europe (OSSE) nejprve provedla analýzu rizik stroje a poté výpočet v softwaru Sistema, aby definovala konkrétní požadavky na systémového integrátora,“ říká Barry. „Následně jsme mohli stanovit priority a naplánovat fázi uvedení projektu do provozu.“Výběr a nastavení
„Ve fázi nastavení jsme pomocí intuitivního softwaru plug&play ještě před instalací vytvořili virtuální ‚bezpečnostní ploty‘. Tím jsme kolem kobotu stanovili jasné hranice omezující jeho rozsah pohybu na konkrétní oblast.“ Díky tomu byla zajištěna naprostá předvídatelnost, kdy má obsluha vždy jistotu, kde se kobot bude nacházet a co bude dělat.Bezpečnost na prvním místě
Pro zákazníka byla samozřejmě klíčovou otázkou bezpečnost, protože kobot měl fungovat v těsné blízkosti lidské obsluhy. Z různých možností vhodných pro tento úkol si vybral model OMRON TM5-700, tedy jednotku, jejíž provedení zajišťuje rychlé spuštění, svižnou výměnu a přirozeně také bezpečnost. „Na základě bodů, na které upozornila analýza rizik stroje, pak společnost OSSE provedla rozsáhlé silové a tlakové zkoušky, při nichž prošla každý potenciální rizikový bod, stanovila maximální přípustný tlak a potvrdila, že je kobot schopen okamžitě a přesně sledovat výsledky své činnosti,“ vysvětluje Barry.Rychlé spuštění, intuitivní provoz
Intuitivní rozhraní pro spolupráci člověka a stroje v řídicí jednotce stroje poskytuje úplný přehled a kontrolu nad kobotem, který je navržen pro snadné použití. Obsluze stačí 5minutová instruktáž a může začít pracovat se systémem, který byl zkonstruován tak, aby držel krok s rychlostí ruční výrobní linky.Ideální spolupráce mezi lidmi a koboty
„Tento systém do značné míry řeší velmi častý problém výrobních linek,“ říká Barry Oorbeek. „Opakující se úkony prováděné ručně mohou v průběhu času trpět kolísáním kvality. S tímto řešením má zákazník k dispozici ideální kombinaci – flexibilitu pracovníka obsluhy, který zvládá práci s širokou řadou komponentů, a přesnost a citlivost kobotu OMRON, který provádí opakovaný proces šroubování.“Proč nevyužít plnou automatizaci?
Zákazník v tomto případě již využívá velký počet robotů OMRON a částečně i automatické šroubování na automatizovaných linkách. Toto konkrétní pracoviště ale slouží k výrobě různých tvarů a koncových produktů, a proto bylo rozhodnuto o využití kobotů: denně se zde může dokončovat několik různých produktů. „Koboty OMRON jsou navrženy tak, aby byly mimořádně flexibilní, a to jak z hlediska jednoduchosti programování, tak z hlediska způsobu jejich použití. Zde například může zákazník vyměňovat formy v jediné minutě (SMED), a přejít tak extrémně rychle z jednoho typu produktu na jiný.“Konečný výsledek?
„Spokojený zákazník,“ uzavírá Barry hrdě. „Zlepšila se kvalita jeho procesů a má teď integrované řešení, které bylo rychle ověřeno.“ Tento zákazník společnosti OMRON v současné době zkoumá možnosti využití kobotů OMRON v dalších oblastech svých výrobních zařízení.