Zveřejněno Flexible Manufacturing v 30. Listopad 2020
V poslední době se po chodbách nákupního centra ve finských Helsinkách pohyboval pískající autonomní mobilní robot. Tento robot byl využíván firmou Dimalog, partnerem pro řešení společnosti OMRON, v rámci měsíčního zkušebního provozu automatizované kurýrní služby „Domů na požádání“.
Zkoušku připravila Forum Virium, developerská společnost města Helsinky, společně se stavební společností SRV. Mezi další organizace zapojené do projektu patřil výrobce výtahů Kone, obchod K-Supermarket v nákupním centru REDI, platforma digitálních služeb pro rezidenty Asumi a designové studio Muotohiomo. Pro zkušební provoz byl mobilní robot OMRON naprogramován tak, aby dodával potraviny z nákupního centra do bytů v nedaleké výškové budově Majakka.
Zdokonalování robota
Společnosti OMRON, Dimalog a Muotohiomo úzce spolupracovaly na vylepšení provozu a designu robota tak, aby splňoval specifické potřeby projektu. Aby se robot mohl úspěšně pohybovat, musel zvládnout orientaci na chodbách supermarketu a výškové budovy a naučit se používat výtahy a služební tunely. Při pohybu robot pískal a mluvil finsky (pomocí syntetizátoru řeči).
Lotta Toivonenová, manažerka rozvoje bytových služeb ve společnosti SRV (která vybudovala jak nákupní centrum, tak výškovou budovu Majakka), říká: „Robot píská, protože to je legrační. Zároveň si ale lidé uvědomí, že se robot blíží. Řekne pár slov a lidé ho pozdraví. Chovají se k němu jako ke člověku.“ Kaisa Skillingová ze společnosti Forum Virium dodává: „Bylo zábavné sledovat, že lidem po cestě připadá jako člověk. Robot třeba řekne ve výtahu: ‚Pardon, tady musím vystoupit,‘ nebo ‚Jejda, výtah je plný, zavolám si jiný.‘“
Realizace zkušebního provozu
Jak tedy zkouška fungovala? Každá dodávka začala přijetím online objednávky od zákazníka z platformy Asumi. Objednávky mohly být také zadány přes supermarket menšími obchody v nákupním centru. Položky (hlavně jídlo) se shromáždily v supermarketu a zaměstnanci je naložili do robota, který pak doručil objednávku do příslušného podniku nebo bytu. Když robot doručil danou položku, dostal zákazník automatické oznámení. Kaisa Skillingová k tomu poznamenává: „Během epidemie koronaviru robot nosil obědy lidem, kteří pracovali doma. V době oběda byl stoprocentně vytížený.“
Během zkušebního provozu si mohl robot zavolat výtah sám, ale potřeboval doprovod, který by otevíral dveře zavřené kvůli předpisům ohledně požární bezpečnosti. Doprovod mu dělal vysokoškolský student designu služeb, který hlásil veškeré problémy, se kterými se robot setkával, a pozoroval jeho interakci s lidmi.
Samonavigační roboty
Robot použitý ve zkušebním provozu byl model OMRON LD – samonavigační autonomní mobilní robot (AMR). Na rozdíl od tradičních autonomně řízených vozidel (AGV) nepotřebují mobilní roboty společnosti OMRON žádné nákladné úpravy zařízení (např. podlahové magnety nebo navigační majáky). Orientují se podle povrchů a tvarů zařízení, protože jsou navrženi na přesun materiálů v náročném prostředí, což může zahrnovat uzavřené průchody nebo místa, kde se mohou pohybovat lidé. Software společnosti OMRON rovněž můžete integrovat s dalšími systémy společnosti a zprovoznit roboty v minimálním čase.
Esa Korhonen, oblastní vedoucí prodeje ve společnosti OMRON ve Finsku, vysvětluje: „Naše mobilní roboty mohou dramaticky zvýšit produktivitu logistických operací. Mají efektivní navigaci a lidským pracovníkům mohou poskytovat neocenitelnou podporu. To umožňuje zaměstnancům soustředit se na jiné úkoly, které vyžadují složité lidské dovednosti.“
Kaisa Skillingová k tomu dodává: „Hledáme nová, flexibilní logistická řešení do města. Zkoumáme, jak bychom mohli zlepšit plynulost každodenního života při vytváření budoucnosti. Robotika je zásadně propojená s bezproblémovým každodenním životem.“
sdílet tento článek
X
Facebook
Linkedin
Kopírovat odkaz
Obraťte se na odborníky společnosti Omron
Máte nějaké otázky nebo potřebujete osobní radu? Neváhejte se obrátit na některého z našich specialistů.