Klidný přístup v neklidné době: řešení ekonomické nejistoty přeměnou společenských problémů na technologické příležitosti
Zveřejněno Industry 4.0 v 06. Prosinec 2022
Jak si asi umíte představit, neodpovídám jednou větou, i když odpověď má svůj základ v jediném konceptu: SINIC.
SINIC je akronymem pro „Seed-Innovation to Need-Impetus Cyclic Evolution“ a jedná se o teorii, kterou v roce 1970 vyvinul dr. Kazuma Tateisi, zakladatel společnosti OMRON.
Podle této filozofie jsou věda, technologie a společnost v cyklickém vztahu, navzájem se ovlivňují a působí na sebe. Vědecké objevy pomáhají společnosti v rozvoji a společenské potřeby podněcují technologický pokrok.
Společnost OMRON Europe se touto filozofií vždy řídila a v posledním desetiletí položila základy pro vytváření hodnotných řešení současných společenských a ekonomických problémů.
Nejlepší plány: třífázová strategie
První fáze této strategie se zaměřila na položení základů firmy tak, aby odrážely naši stále globalizovanější zákaznickou základnu a globalizaci společnosti jako celku. Potřebovali jsme integrovat naše řešení do globální nabídky namísto nabízení různých řešení zákazníkům v různých regionech. Zároveň jsme se chtěli pojistit proti dlouhodobé nestabilitě dodavatelského řetězce a díky menší přepravě zboží po celém světě snížit naši uhlíkovou stopu.
Do výrobních procesů jsme začlenili větší flexibilitu a přizpůsobili jsme naši kapacitu cyklům, kdy nastává nedostatek součástek. Máme duplicitní výrobní linky po celém světě, abychom v případě nedostatku v jednom regionu mohli vyrábět v jiném.
Druhou fází bylo přezkoumání našeho portfolia, aby se zjistilo, zda je sladěné a připravené na tento tlak na inovace. Došli jsme k závěru, že musíme přidat nové produkty a vyvinout nějaké služby. Provedli jsme tak kombinací fúzí, akvizic a průmyslových partnerství v technologicky převratných oblastech, jako jsou umělá inteligence, 5G a robotika. Také jsme realizovali restrukturalizaci vedoucí ke zvýšení zdrojů dostupných pro rostoucí oblasti, jako je například ekologická mobilita.
Třetí fází – jakmile jsme zkompletovali naše portfolio – bylo vytvoření řešení s přidanou hodnotou. Nikdy nenabízíme jednotlivé produkty, vždy jen řešení. Naším cílem není prodávat například řídicí jednotky nebo bezpečnostní systémy, ale celá propojená řešení. To je obsaženo v našem přístupu k inovacím i-Automation! – tímto způsobem vytváříme hodnotu prostřednictvím našich řešení. Všechny naše inovace se opírají o tři pilíře „i“: integraci (vývoj řízení), inteligenci (rozvoj inteligence prostřednictvím ICT) a interakci (spolupráce člověka a stroje).
Strategie pro budoucnost
Nyní jsme připraveni tato řešení implementovat v kontextu výzev, kterým budou naši zákazníci – a celá společnost – v nadcházejících letech čelit. To je základem naší strategie „Shaping the Future 2030“ (SF2030) a naší koncepce inovace i-Automation.
Předpokládáme, že v příštím desetiletí dojde k přechodu od „optimalizační“ společnosti, v níž je hlavním motorem spotřeba a kvantita se cení více než kvalita, ke společnosti „autonomní“, která upřednostní kvalitu a udržitelnost, stejně jako rozvoj a blahobyt jednotlivce.
Tento společenský posun ovlivní a inspiruje řešení, která dodáváme. Přechod k autonomní společnosti budou doprovázet společenské výzvy, jako jsou změna klimatu, stárnutí populace a rostoucí ekonomická nerovnost. Tyto společenské problémy budou potřebovat nová řešení s využitím technologií, a právě na ně se zaměřujeme. Prostřednictvím strategie SF2030 budeme zmíněné výzvy řešit tím, že zákazníkům pomůžeme dosáhnout uhlíkové neutrality, digitalizace a zvýšení kvality života zaměstnanců. Pomůžeme zákazníkům maximalizovat produktivitu a energetickou účinnost, stejně jako vytvořit harmonická pracoviště, kde lidé mohou naplno využít svůj potenciál a podniky mohou vylepšit provozní efektivitu.